Friday, January 29, 2010

"MENEMUI JALAN PULANG"

Saya amat tersentuh dengan kembalinya seorang kawan ke rahmatullah 25 Jan 2010 yang lalu, tanpa sebarang tanda hatta dalam kalangan rakan-rakan karibnya. Perginya rakan ke alam barzakh mengingatkan saya ketentuan "ajal maut itu di tangan Tuhan" yang maha Esa. Pemergiannya membawa seribu iktibar kepada saya akan "kematian itu adalah sesuatu yang pasti" yang tidak terjangkakan oleh makhluk Allah di muka bumi ini.


Kisahnya hampir sama dengan rakan di SMK Bandar Damai Perdana, Cheras Selangor yang saya pahatkan dalam puisi "MENEMUI JALAN PULANG"/

MENEMUI JALAN PULANG
(Dedikasi buat teman yang kembali ke rahmatullah)
Puan Hayati Ashak

Aku sempat bertanya
Sebelum teman
Menemui jalan pulang

Aku sempat berbicara
Mengajukan kemusykilan
Bertanya jawapan terang

Dengan tenang teman sedia
Menghulur sepatah jawapan
Biar resah pun walang

Apakah ini suatu yang nyata
Atau khayalan
Pada ramalanmu yang datang

Aku masih bertanya-tanya
Kisah seorang teman
Yang menemui jalan pulang

Tanpa tanda tanpa kata
Ke sana semalam masih segar aman
Melempar senyum walau kan pulang

Damai abadi hanya pada-Nya
Jalan pulang adalah ketentuan
Alam pasti yang tenang.


28. 09. 2005
Majalah SMK Bandar Damai Perdana,
Cheras, Selangor, 2005