Wednesday, November 24, 2010

DERIA RASA BMM3105

Rasanya agak lama juga saya tidak menjenguk ke ruangan blog ini, lantaran kesibukan di samping komitmen yang bertumpang-tindih di sana-sini. Hanya apabila diberi peluang untuk mengajarkan subjek BMM3105 Pengajaran Bahasa Melayu Berbantukan Komputer kepada mahasiswa PGSR, semacam tergerak pula untuk mencuba-cuba membuat penerokaan dan penambahbaikan terhadap blog ini untuk penghasilan yang lebih baik.

Justeru percubaan ini sedapat mungkin cuba mengaplikasikan pelbagai genre dalam pengajaran Bahasa Melayu, sama ada genre yang berfokus terhadap keterampilan berbahasa mahupun komponen Kesusasteraan Melayu yang terdapat dalam pengajaran Bahasa Melayu apatah lagi kedua-dua bidang berkenaan dalam landas yang sama, malah ditafsir sebagai linguistik terapan oleh kebanyakan penyelidik.

Oleh itu, diharapkan bahan-bahan yang dimuat-turun dalam blog ini dapat membantu para guru mengaplikasikan pengajaran Bahasa Melayu berbantukan komputer dengan baik ke arah pencapaian pelajar yang lebih gemilang pada masa hadapan.

Wallahualam.