Thursday, November 4, 2010

CHARGER YANG KANTOI

Peristiwa semalam memberi seribu pengajaran untuk saya membuat pertimbangan pada masa depan. Hampa apabila tidak dapat meneruskan kerja-kerja membuat MODUL lantaran charger komputer rosak setelah charger yang baru dibeli dengan harga RM60 mengalami nasib yang sama, dalam hati berfikir "untunglah barang yang dibeli masih dalam tempoh jaminan (waranty sebulan)penjual, dengan itu peluang untuk menukar dan menggantikan charger laptop dengan yang baru masih ada". Oleh sebab itu, pabila tibanya masa rehat 500 petang, bergegas terus ke Low Yart untuk mendapatkan charger yang baru.Dan tanpa banyak soal, penjual yang ditemui menggantikan charger tersebut dengan yang baru. Dalam tempoh yang sedikit, tanpa banyak buang masa saya balik semula ke Maytower Hotel KL untuk menyambung kerja-kerja yang terhenti pada paginya dengan harapan dapat menyiapkan MODUL itu secepat yang mungkin sebelum balik Sabah 4 November 2010.


Sayangnya, semangat yang membara dan berkobar-kobar itu tidak kesampaian lantaran charger yang baru berganti itu rosak semula. Pengalaman ini sangat berharga buat saya dalam memilih barangan, yang antara lain memberi pengajaran kepada saya agar membeli barangan yang mahal kerana pasti tahan dan berkualiti. Mungkin kerana bersimpati, penjual itu telah menawarkan harga RM120 sahaja daripada harga asal RM180kepada saya. Daripada peristiwa itu, saya mendapati:

1. Harga barangan menggambarkan kualiti barangan.
2. Perlu banyak bertanya, atau meninjau untuk mendapatkan harga yang berpatutan.
3. Berhati- hati dengan manipulasi peniaga yang begitu berleluasa.
4. Perlu bijak dalam proses tawar-menawar.

Sesungguhnya peristiwa ini banyak mengajar saya. Walau bagaimanapun saya bersyukur lantaran dapat menyumbang idea, pandangan, kebolehan, kepakaran dan pengetahuan di samping berkesempatan menyiapkan Modul untuk anak didik. Moga pengalaman ini menjadi ikhtibar kepada diri saya dan pembaca dalam memilih barangan pada masa depan.

Wallahualam.